Doelgroep
Medewerkers binnen de crisisorganisatie, met name de crisiscommunicatie.
Datum en duur
De training duurt een dagdeel en is ontwikkeld voor een maximale groepsgrootte van 15 deelnemers.
De focus van crisiscommunicatie en de crisisorganisatie is de buitenwereld. Maar, een crisis raakt ook de interne organisatie. Soms direct, omdat bepaalde werkzaamheden niet meer uitgevoerd kunnen worden. Of indirect, omdat collega’s niet meer bereikbaar zijn voor het dagelijkse werk. Daarnaast worden ook medewerkers buiten de crisisorganisatie aangesproken op de crisis, bijvoorbeeld op straat of op een feestje.
Deze training geeft inzicht in het belang van interne communicatie en welke stappen er genomen moeten worden om dit tijdens de crisis te borgen.
Doelstelling
De deelnemers:
hebben inzicht in hoeverre de crisis invloed kan hebben op de interne organisatie.
weten hoe zij de doelgroep-, netwerk- en impactanalyse kunnen toepassen op de interne communicatie.
kunnen scenariodenken inzetten om de impact op de eigen organisatie in te schatten.
weten op welke manier collega’s betrokken kunnen zijn en hoe men daar op kan handelen.
hebben inzicht in de nafase en nazorg met betrekking tot de interne organisatie.
Voorwaarden
De training duurt een dagdeel en is ontwikkeld voor een maximale groepsgrootte van 15 deelnemers.
Programma
Thema |
Onderwerpen / toelichting |
Kennismaking |
Kennismaking en verwachtingen inventariseren. |
Opfrissen |
Opfrissen crisisbeheersing. |
Begrippen |
Wat is een crisis en wat een ramp? Hoe zit dit wettelijk en waar zit de verantwoordelijkheid m.b.t. interne communicatie (art 7, lid 2). |
Crisiscommunicatie |
Theorie van crisiscommunicatie met de bril van interne communicatie. Welke doelgroepen inventariseren we, hoe zit het met ring van getroffenen, proces analyse, advies en aanpak, I-B-S. |
Casus |
Aan de hand van een casus bekijken de deelnemers wie er (intern) betrokken is bij dit incident, zowel direct als indirect. Doelgroepen-, netwerk- en impactanalyse komen hierbij aan de orde. Ook scenariodenken vormt een onderdeel. |
Theorie |
Hoe pas je doelgroepen-, netwerk- en impactanalyse toe bij interne communicatie. Waarom is scenariodenken belangrijk? |
Betrokkenheid interne organisatie |
De interne organisatie kan op diverse manieren betrokken zijn. Dit kan direct zijn (collega’s hebben ook een rol) of indirect (heeft invloed op hun werk, nu of later). |
Interne crisis communicatie |
Interne crisiscommunicatie heeft als doel collega’s te informeren over hun rol, de invloed op hun werk nu en in de toekomst. Daar maatregelen op kunnen nemen, draagvlak en betrokkenheid creëren en het juiste verhaal te kunnen vertellen over de crisis. |
Nafase |
Na de crisis komt de herstelfase. Deze fase is voor de gemeente / organisatie. In hoeverre zorg je voor betrokkenheid bij je collega’s en welke formulieren kun je gebruiken voor de overdracht. |
Nazorg |
Hoe is de nazorg geregeld voor eigen personeel? Welke tips zijn er voor hen? |
Evaluatie en afronding |
Afsluiting. Vragen, wensen en evaluatie. |
Heb je interesse? Dan kun je contact opnemen met een van onze adviseurs of bel ons algemeen nummer 085 8200 848