terug naar het overzicht

Kennispunt

Kennisbank...
Nieuws

Kennisbank...

maandag 23 november 2015 - V&R

 

Meestal als ik blog, schrijf ik over de mooie elementen van mijn werk. Gewoon, omdat positief zijn en blijven, soms best een lastig ding kan zijn. Ik merk dit ook bij veel deelnemers van onze trainingen. Als ze aan de training deelnemen, vraag ik meestal bij de voorstelronde of ze nog wensen of verwachtingen hebben. Vaak geven deelnemers aan dat ze kort in tijd zitten, andere afspraken belangrijker vinden en dat ze dit ‘er maar bij doen’. Begrijpelijk, crisisbeheersing is ook niet iets wat dagelijks voorkomt en wat dus automatisch meer naar de achtergrond verschuift als het gaat om prioritering van werkzaamheden. Ik probeer de deelnemers altijd uit te leggen dat dit juist een waardevolle reden is om tijdens de training er vol in te gaan. Weer even met de materie bezig zijn, op een leuke praktische en vooral gezellige manier!

Wat altijd helpt is praktijkervaring delen. Deelnemers raken hierdoor enthousiast en betrokken en het spreekt tot de verbeelding. Ik heb bij mijn vorige werkgever (gemeente Woensdrecht) veel incidenten mee mogen maken, dit deel ik graag zodat ook de deelnemers een beeld krijgen van de rol van Bevolkingszorg. Bij V&R krijgen we daarnaast de tijd om ons te verdiepen in evaluaties van incidenten zodat we ook dit kunnen vertellen en delen.

Maar wat nog veel leuker is om te delen zijn de good pratices en evaluaties van klanten. Omdat wij als trainers van V&R zo ontzettend veel reizen en in bijna alle Veiligheidsregio’s trainingen mogen verzorgen, zien we veel evaluaties, planvorming en tools van onze klanten. Meestal als ik dat soort documenten onder ogen krijg, hang ik meteen in de telefoon met de vraag of ik dit mag delen in mijn trainingen. Want wat werkt nu effectiever dan van elkaar kunnen leren?

Zo was ik een tijd terug bij één van onze klanten. Hij toverde een placemat tevoorschijn die hij gebruikt als standaard agenda voor het TBZ, maar op die placemat stond veel meer dan dat. Ook de kerntaken van de HTO –taakkaart-, de positie van informatiemanagement, het multi organisatieschema, belangrijke telefoonnummers en ruimte voor de ‘eigen’ actielijst kregen een plekje op deze A3. Een geweldig mooie tool om het TBZ praktisch te ondersteunen. Gelukkig kreeg ik groen licht om dit te mogen delen.

Zo hoeven we niet het wiel altijd opnieuw uit te vinden en ik vind het mooi dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen.

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht