terug naar het overzicht

Carin Boon - Verweij

Carin Boon - Verweij

carin@v-r.nl
06-16673904

Kennispunt

Wat kan Instagram's nieuwe functie
Nieuws

Wat kan Instagram's nieuwe functie "IGTV" betekenen voor crisiscommunicatie?

vrijdag 20 juli 2018 - Carin Boon - Verweij

Op 20 juni kwam Instagram met een nieuwe functie: IGTV. Een nieuwe functie om interactieve video's te delen. Natuurlijk kenden we de Insta Stories (filmpjes van max. 15 seconden) al, maar op IGTV kun je langere filmpjes, lees: programma’s, uitzenden.

In deze blog eerst een kort overzicht van wat IGTV is en kan en daarna natuurlijk de analyse: zijn er voordelen voor crisiscommunicatie?

Wat zijn de voordelen van IGTV t.o.v. Instagram Stories of YouTube?
Het antwoord op deze vraag is eenvoudig: met IGTV kan je langere filmpjes, programma’s genoemd, online zetten. In feite dus je eigen TV-kanaal. En daar waar Periscope en Instagram Stories de content na 24 uur weer verwijderen, bewaart IGTV de filmpjes zo lang als jij dat wilt.

Een ander groot voordeel van IGTV is dat mensen die live meekijken vragen kunnen stellen en kunnen reageren, liken en zelfs je filmpjes kunnen doorsturen. Kortom: heel veel interactie! Even wat zaken op een rijtje:

  • Programma’s mogen alleen verticaal opgenomen zijn (op YouTube is dit met name horizontaal)
  • Op IGTV kun je nu nog tot 10 minuten beeld uitzenden, grotere accounts kunnen nu al beelden online zetten tot een lengte van maximaal een uur. Instagram heeft zelfs al aangekondigd de tijdslimiet helemaal uit te schakelen.
  • Er bestaat een chatfunctie in IGTV: er is dus interactie mogelijk met je publiek.
  • Je zendt je programma uit via een kanaal, zoals we dat van YouTube kennen. Deze programma’s blijven ook bewaard (in tegenstelling dus tot Instagram Stories en Periscope).
  • IGTV slaat de programma’s op als een soort ketting van filmpjes op je kanaal. Nadeel: je kan ze (nog) niet sorteren op thema bijvoorbeeld, hij plaatst ze chronologisch. 
  • Je kan nieuwe doelgroepen bereiken omdat er 3 mogelijke manieren zijn voor kijkers om programma’s binnen te halen:
  • “For you”: gebruikers zien filmpjes o.b.v. hun interesses
  • “Following”: programma’s van accounts die ze volgen.
  • “Populair”: populaire/trending filmpjes van het moment.
  • Volgers kunnen de programma’s liken en/of doorsturen via Instagram Direct Message (of in de volksmond: Insta DM).
  • Een ander leuk voordeel is dat je de ‘audience analytic rate’ krijgt: je kan zien hoeveel mensen je programma (langer dan 3 seconden) bekeken hebben.

Wat kan een team crisiscommunicatie met IGTV?
Wat mij betreft zijn de mogelijkheden eindeloos:

  1. Je bereikt een grote doelgroep. Zit je doelgroep zelfs veel op Instagram is het natuurlijk sowieso een goed idee IGTV aan je middelenmix toe te voegen ;-)
  2. Je kan langere filmpjes uitzenden. Voorbeeld: als CoPI-voorlichter iets uitgebreider vertellen wat er aan de hand is en wat de hulpdiensten aan het doen zijn.
  3. Kijkers kunnen, net als bij Stories, vragen stellen d.m.v. de chatfunctie. Daar kan je als voorlichter live op antwoorden.
  4. Je kan kijkers een kijkje achter de schermen geven. Laat zien wat je als team communicatie aan het doen bent. Pas natuurlijk wel op dat er geen SISOSS-zaken in beeld komen ;-)
  5. Als mensen later inschakelen kunnen ze het filmpje gewoon vanaf de start terugkijken.
  6. Je kan het statement van de burgemeester uitzenden via IGTV. Hoewel het natuurlijk altijd verstandig blijft dit ook met de regionale omroep te blijven delen.
  7. Je kan hashtags toevoegen. Hierdoor is je programma makkelijker te vinden.
  8. Omdat je een kanaal moet aanmaken, kan je dit middel ook gebruiken in ‘vredestijd’ voor je risicocommunicatie.

Naast de zend-functie, biedt het ook kansen voor de omgevingsanalist. Ik vermoed namelijk dat we meer en meer te maken krijgen met ramptoeristen/influencers die ter plaatse zijn en live verslag doen. Dit keer geen paar seconden, maar gewoon een uur lang inclusief interviews met omstanders e.d. Daarnaast blijven de filmpjes zoals gezegd langer bewaard waardoor het ook wel een aardige input kan zijn voor de evaluatie van een incident.

Kortom, een middel waarvan we wellicht meer gaan zien en horen de komende tijd!

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht