terug naar het overzicht

Kennispunt

Verbinden of verharden?
Nieuws

Verbinden of verharden?

donderdag 24 augustus 2017 - V&R

Tijdens het jubileum debat van Logeion begin dit jaar, waarin polarisatie centraal stond, bleef ons vooral bij dat wij als communicatieadviseurs een gewetensfunctie hebben. Binnen de wereld van crisiscommunicatie waarin we actief zijn, vroegen wij ons af of we in staat zijn om deze gewetensfunctie naar behoren uit te voeren. Zijn we als communicatieadviseur van de burgemeester of andere bestuurder in crisistijd in staat om hem of haar ferm tegen te spreken als hij/zij iets wil doen dat alleen bijdraagt aan de eigen reputatie? Of buigen we dan mee?


Kritische succesfactoren
Zeker in crisistijd heeft een bestuurder meer aan een communicatieadviseur die advocaat van de duivel speelt. Niet alleen maar ‘ja’ knikt als hij/zij besluiten neemt die niet realistisch zijn ten opzichte van wat er in de buitenwereld leeft. Om dit te kunnen als communicatieadviseur is er een aantal kritische succesfactoren:

  1. Weet wat er leeft. Maak omgevingsanalyses, niet alleen vanachter je computer, maar ga de straat op, zoek contact, praat met mensen, zorg dat je de leefwereld van anderen kent, maak het geen systeemwereld.

  2. Besef de invloed van taal. Besef welke effecten woorden van een bestuurder kunnen hebben. Durf hierbij te kiezen voor verbinding in plaats van verharding (met als doel van deze verharding positionering en framing van een bestuurder).

  3. Geef samen met de bestuurder handen en voeten aan de waarden eerlijkheid, transparantie, oprechtheid en vertrouwen.



Communiceren, een liefdedienst
Na nu een aantal jaren actief te zijn als trainer zien we dat succesfactor 1 inmiddels redelijk zijn weg heeft gevonden in de aanpak van crisiscommunicatie. De drieslag ‘analyse – advies – aanpak’ is een bekend gegeven in het land. Minder aandacht is er nog voor de succesfactoren 2 en 3. We willen dit als trainer meer onder de aandacht gaan brengen. Hierbij maken we graag gebruik van de betekenis van het woord ‘communiceren’: ‘communiceren, afkomst van het Latijnse woord communis, ‘gemeenschappelijk’, op zijn beurt afgeleid van cum, ‘samen’ en munus, ‘dienst’, liefdedienst, offer’. Prachtig vonden we het om dit weer eens zwart op wit te lezen. Gemeenschappelijk en liefde, woorden die de wereld zo hard nodig heeft en die we als communicatieadviseur en trainer ten volle kunnen toepassen!

- Carin Verweij & Dianne Deurloo - 

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht