terug naar het overzicht

Kennispunt

How to: Snap Map en Instagram Stories gebruiken bij omgevingsanalyse
Nieuws

How to: Snap Map en Instagram Stories gebruiken bij omgevingsanalyse

dinsdag 25 juli 2017 - V&R

Als omgevingsanalist beschik je over een (digitale) wereld aan informatie. Niet alleen tijdens een crisis, maar ook in vredestijd. Bijna alle social media zijn meetbaar, vindbaar en geven een helder beeld van het humeur in de buitenwereld. Maar, Snapchat en Instagram Stories waren twee bronnen waar ik als omgevingsanalist wat minder mee kon. Kon, inderdaad. Je kunt beide kanalen namelijk vanaf heden ook meenemen in je omgevingsanalyse.

Snap map
Snapchat heeft Snap Map aan zijn app toegevoegd. Met deze kaart kunnen gebruikers zien waar hun vrienden zijn en ook meteen verhalen van over de hele wereld afspelen.

Hoe werkt het?
Je opent de Snap Map door twee vingers naar elkaar toe te vegen op het startscherm van Snapchat. Hiermee open je een wereldkaart, waarbij je overal op de wereld ziet waar vrienden zich op dat moment bevinden en waar er gebeurtenissen zijn. Met privacy is ook rekening gehouden. Je hoeft namelijk niet je locatie te delen. Het is mogelijk om die optie bij de instellingen uit te schakelen. De middenweg is om geselecteerde vrienden je locatie te laten zien.

Op de Snap Map zijn ook snaps van onbekenden te vinden. Deze plaatsten zij door de optie “ons verhaal” te gebruiken in de verzendopties van Snapchat.

Als er veelvoudig gesnapt wordt op een drukbezochte locatie of event, krijgt het een prominent “cirkeltje” op de kaart.

Ook de foto’s en video’s die te zien zijn op Snap Map worden na 24 uur automatisch verwijderd zoals gebruikelijk.

Hoe zet je dit in voor omgevingsanalyse?
Snapchat is een kanaal dat vooral onder jongeren van 15 tot 19 jaar erg populair is. Het kanaal was tot op heden niet toegankelijk als je hier algemene informatie uit wilde halen. Want, je moest iemand volgen om te zien wat diegene op Snapchat plaatst.

Door het lanceren van Snap Map, waarbij je op locatie kunt zien wat er op een event of locatie gebeurt, heb je een prachtige toevoeging aan je omgevingsanalyse. Waarschijnlijk worden er geen letterlijke vragen gesteld die je helpen om je informatietekorten te bepalen. Echter krijg je wel een duidelijk beeld van het gedrag van mensen en het sentiment in de buitenwereld. Worden er veel snaps geplaatst? Wat voor gedrag vertonen mensen die je op de snaps ziet? Allemaal informatie op het gebied van betekenisgeving en schadebeperking. Extra voordeel is dat het in de vorm van beeld is!

Bedenk je van te voren goed met welk account je de snaps op de kaart bekijkt. De plaatser kan namelijk zien wie zijn of haar snap heeft bekeken. Als je met het organisatieaccount kijkt en je werkt bij een overheidsorganisatie, kan dit wellicht raar over komen.


Location Stories en Hashtag Stories
Iets minder dan een jaar geleden lanceerde Instagram de optie Instagram Stories. De optie, door sommigen de kopie van Snapchat genoemd, wordt inmiddels door 200 miljoen mensen dagelijks gebruikt. Als toevoeging op het huidige aanbod, introduceerde Instagram onlangs Location Stories en Hashtag Stories.

Hoe werkt het?
Met Location Stories, kunnen gebruikers zoeken in elke stad en op elke locatie, bezienswaardigheid of organisatie. En uiteraard zien wat voor “stories” zich hier allemaal afspelen. Location Stories verkrijgt zijn content door de geplaatste stories van Instagramgebruikers. Als je een story plaatst, heb je de mogelijkheid om locatiesticker(s) toe te voegen aan je foto of filmpje. Ook Hashtag Stories geeft de mogelijkheid om te zoeken op stories van anderen, alleen dan op hashtags. Gebruikers voegen hiervoor een hashtagsticker aan hun afbeelding of filmpje toe.

Instagram werkt met een algoritme dat zoekresultaten onder andere baseert op jouw interesses en wie je volgt op Instagram. Dit is met de nieuwe opties niet anders. Ook de privacy-instellingen zijn hetzelfde als met reguliere content op Instagram. Wanneer je je profiel op privé hebt staan, komt jouw geplaatste story niet in het openbare overzicht. Alleen je volgers kunnen deze zien. Ook Instagram Stories verdwijnen na 24 uur.

Hoe zet je dit in bij een omgevingsanalyse?
Net als Snapchat is Instagram een kanaal dat vooral onder jongeren maar ook steeds meer door organisaties wordt gebruikt. Het kanaal gaf eerder al de mogelijkheid om te zoeken op hashtags, waardoor je openbare foto’s met de betreffende hashtag in beeld kreeg. Met de uitbreiding van Location Stories en Hashtag Stories ben je dus in staat op een nog duidelijker beeld te analyseren op Instagram. Naast dat je dus het gedrag van plaatsers letterlijk kunt bekijken en een duidelijk beeld krijgt van het gedrag van mensen heb je ook een schat aan data en cijfers om te bepalen hoeveel aandacht er voor iets is.

Ook bij Instagram Stories kunnen gebruikers zien wie hun stories heeft bekeken. Let hierbij dus, net als bij Snapchat, op de keuze van het account waar je stories mee bekijkt.


Hoe bewaar je het materiaal van Snapchat en Instagram Stories?
Zoals eerder gezegd verdwijnen snaps ook op Snap Map na 24 uur en blijven Instagram Stories ook niet langer dan 24 uur zichtbaar. Voor beiden geldt dit vanaf het moment van plaatsen.

Om de beelden terug te kijken voor evaluatie of intern gebruik, is het verstandig om de beelden via de tablet of smartphone vast te leggen. Daar zijn zowel voor Android als Apple allerlei apps voor. In iOS 11 is het straks zelfs mogelijk om je scherm op te nemen zonder een app van derden.

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht