terug naar het overzicht

Carin Boon - Verweij

Carin Boon - Verweij

carin@v-r.nl
06-16673904

Kennispunt

Omgaan met fake nieuws: 3 tips
Nieuws

Omgaan met fake nieuws: 3 tips

dinsdag 11 juli 2017 - Carin Boon - Verweij

‘Fake nieuws’ is een onderwerp waar we steeds meer over horen en lezen. Toch is het niet iets nieuws. Roddels en geruchten zijn van alle tijden. Of er nu vroeger over je geroddeld werd op het schoolplein of dat onder collega’s druk gespeculeerd wordt, vrijwel iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad.


Dat ‘fake nieuws’ de laatste tijd zo’n hot topic is heeft volgens sommige crisiscommunicatie-experts te maken met de crisis binnen het medialandschap. Nieuwsredacties ervaren grote concurrentie van de snelheid van sociale media, amateur journalisten (o.a. via periscope, blogs, vlogs e.d.) en mensen die niets met de media te maken willen hebben. Donald Trump bijvoorbeeld praat uit principe niet met journalisten, maar maakt toch dagelijks wereldnieuws. Om nieuws te maken heb je dus niet per se een nieuwsredactie nodig. Het risico op fake nieuws wordt hierdoor groter. Aan de ene kant doordat mensen alles geloven wat ze lezen op sociale media. Aan de andere kant omdat nieuwsredacties steeds meer moeite hebben het nieuws te checken door tijd of personeelsgebrek. Een toename in fake nieuws ligt dus op de loer.


Bedrijven en organisaties krijgen vroeg of laat te maken met fake nieuws. Het is niet meer de vraag of maar wanneer. Soms is fake nieuws klein en redelijk onschuldig maar soms heeft het enorme consequenties. Maar hoe ga je nu goed om met dit fake nieuws? Hieronder een paar tips:

  1. Zorg voor een snelle reactie.
    Fake nieuws verspreidt zich razendsnel. Sommige lezers proberen het nieuws nog even te checken, maar veel tijd en grondig onderzoek doen ze niet. Het is daarom van belang om zo snel mogelijk met een heldere reactie te komen.

    Raak niet in een emotionele discussie met kritische actoren (welles-nietes), maar blijf zo feitelijk als mogelijk en geef procesinformatie. Door initiatief te nemen in communicatie (en dat dus vooral snel te doen) laat je zien: ‘wij zijn de bron voor de juiste informatie’, ‘wij hebben de zaak onder controle’ en ‘wij spreken de onjuistheden tegen en zijn zeker van onze zaak’. Daarnaast voorkom je gelijk dat iemand anders de regie op het communicatieproces pakt, want als jij niet communiceert zal er altijd iemand te vinden zijn die dat wel doet (en dat is meestal niet zo positief).

    De grote vraag is dan ook: is de organisatie hierop ingericht? Is helder wie op nieuws reageert en heeft die persoon ook mandaat om z.s.m. met een tegenreactie naar buiten te komen? Zijn de inlogcodes van het CMS van de website en sociale media bekend? Allemaal essentiële zaken om snel te kunnen reageren.

  2. Monitor de berichtenstroom
    Binnen het crisislandschap wordt het monitoren van berichtenverkeer ook wel omgevingsanalyse genoemd. Wat speelt er op de sociale media en in de media? Welke vragen komen er binnen aan de balie en bij de persvoorlichters? Worden we al gebeld door stakeholders en wat willen zij weten? Allemaal informatie die je laten zien hoe de buitenwereld reageert op het fake nieuws. Als je weet waar hun pijnpunt zit (veelgestelde vragen, gedrag, emotie), dan kan je er ook op reageren en kun je proberen de perceptie van de buitenwereld te beïnvloeden.

  3. Informeer je belangrijkste stakeholders en interne organisatie
    Je belangrijkste stakeholders worden direct geraakt door fake nieuws over jouw organisatie. Zorg dat zij goed geïnformeerd blijven en het vertrouwen hebben dat je de crisis kan oplossen en er bovenop zit. Door regie te pakken op de communicatie naar stakeholders, maar ook eigen personeel, laat je zien competent te zijn en vertrouwen te hebben in een goede afloop. In kaart hebben wie je contactpersonen zijn bij de stakeholders en hoe je efficiënt en snel je eigen personeel informeert is dus een kritische succesfactor.

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht