terug naar het overzicht

Kennispunt

Een crisis, wat nu?!
Nieuws

Een crisis, wat nu?!

maandag 6 februari 2017 - V&R

“Oke, de stof is helder, maar als er wat gebeurt, wat moet ik dan als eerste doen? En wat doe ik gedurende de tijd dat ik nog geen concrete opdrachten heb ontvangen?” Dit zijn de meest gestelde vragen tijdens trainingen.


Deze vragen vind ik altijd leuk om te beantwoorden. Waarom? Het is een stukje gezond boeren verstand, creativiteit en kennis die je kunt toepassen om goed beslagen ten ijs te komen als er iets is gebeurt. Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik onderstaand checklist met verschillende thema's ontwikkeld. Deze checklist kan je toepassen om niet vast te denken, in processen. Juist door te brainstormen over de thema’s die in deze lijst aan bod komen, kun je vrij denken door alles op te schrijven wat in je opkomt. Elimineren van thema’s of parkeren kan altijd nog, toch?


De checklist kan je in elke functie, in elk team en bij ieder incident gebruiken. Je krijgt alleen grote verschillen in de uitkomst en dat maakt het juist zo waardevol. Want je kunt naar één incident, op wel tien verschillende manieren kijken. En door de checklist eerst zelf toe te passen en daarna te bespreken met anderen (bijvoorbeeld in een crisisteam), zie je het incident vanuit verschillende invalshoeken.


Nadat je de thema’s hebt besproken ben je goed voorbereid op een overleg met andere verantwoordelijken. Of je kunt de brainstorm meegeven aan jouw leidinggevende. Zodat hij/zij een basis heeft om verder uit te werken in een overleg.


Loop je vast, of weet je niet waar je moet beginnen? Probeer dan de volgende stappen. Maak een braindump en schrijf alles op wat in je opkomt.


Checklist


Download bovenstaande checklist. Print hem uit en hang hem ergens op! Zo heb je hem altijd bij de hand. 

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht