terug naar het overzicht

Kennispunt

Weerstand in crisistijd
Nieuws

Weerstand in crisistijd

dinsdag 13 september 2016 - V&R

Als ik trainingen geef aan communicatieadviseurs van crisisteams, behandel ik ook altijd het onderwerp ‘omgaan met weerstand’. Iets waar je als adviseur mee te maken kunt krijgen en ik denk dat velen van jullie dit ook best herkennen. Een burgemeester die het spannend vindt om al te bevestigen dat er slachtoffers zijn, een leider OT die graag eerst het nieuwsbericht wil lezen voordat het op de website verschijnt, een CEO die nog niet wil communiceren zolang de feiten nog niet duidelijk zijn… Natuurlijk.. Je bent en blijft adviseur en het is aan degene die je adviseert om de knoop door te hakken. Maar je wil wel graag goed onderbouwd je advies geven en iemand daarin proberen mee te krijgen.


“Beschouw weerstand niet als iets negatiefs”


We hebben soms de neiging weerstand als iets negatiefs te beschouwen. Probeer het zo niet te zien. ‘Zonder wrijving geen glans’ zei mijn oma wel eens :-). Als het goed is hebben jullie samen een gemeenschappelijk doel. Je moet daar samen uit zien te komen. Dankzij weerstand bekijk je zaken ook vanuit een ander perspectief en dat maakt het uiteindelijke besluit vaak beter.


“In crisistijd heb je minder tijd dan normaal, hoe ga je dan met weerstand om?”


Er zijn vele ‘tactieken’ mogelijk. Alleen in crisistijd heb je veel minder tijd dan normaal. Een nachtje erover slapen kan niet. In hoog tempo moeten besluiten genomen worden en dat vraagt om heldere en bondige adviezen. Wat in ieder geval helpt is dat je weerstand leert herkennen. Zodra dat lukt, kun je het ook benoemen. Bijvoorbeeld: ‘ik merk dat je het spannend vind om nu al naar buiten te communiceren, terwijl er nog zo weinig feiten bekend zijn’. Daarna is het goed om aan te sluiten bij de weerstand: ‘Het is ook lastig om te communiceren als je nog weinig weet.’ Vervolgens neem je de geadviseerde mee in jouw advies: ‘laten we eens kijken naar wat we al wel weten. Dit hoeven niet alleen feiten te zijn, maar kan ook procesinformatie zijn’. Deze drie stappen, ‘Benoemen - Aansluiten - Meenemen’ (BAM) zijn bedacht door Inconnect (Frank Vergeer en Anne-Marie van ‘t Erve) en werken ook goed bij het omgaan met weerstand. 


“Gebruik jouw ‘geheime wapen’”


Wat communicatieadviseurs in crisistijd anno 2016 ontzettend helpt is de omgevingsanalyse. De informatie die deze analyse biedt, gebruik je om jouw advies te onderbouwen. In het eerder genoemde voorbeeld kun je met behulp van de omgevingsanalyse laten zien dat iedereen al weet, ziet en hoort dat er een incident is in jouw bedrijf. Dan is het voor een directeur of burgemeester minder spannend om daarover te communiceren. Sterker nog, dan zal hij beseffen dat hij er juist goed aan doet te bevestigen wat de samenleving al weet!

terug naar het overzicht

Reageren

terug naar het overzicht