Blog

Interne communicatie bij crises

Interne communicatie bij crises

Wat betekent het voor een organisatie als een deel van de medewerkers bezig is met de crisis en voor het andere deel de alledaagse praktijk verder gaat? Is er begrip voor elkaar?

Wat leren rapporten van de Mexicaanse griep ons?

Wat leren rapporten van de Mexicaanse griep ons?

In deze blog vat Mathieu samen wat de leerpunten zijn uit de rapporten van de Mexicaanse griep uit 2009. Want zorgverleners hebben nu wel wat beters te doen dan dikke rapporten doornemen.

Analyse maken - juist nu!

Analyse maken - juist nu!

De corona crisis of COVID-19, welke organisatie is er nu niet mee bezig. Het heeft invloed op de bedrijfscontinuïteit, contact met medewerkers - klanten - leveranciers, de korte en lange termijn. Waar focus je nu op als bedrijf, organisatie, gemeente, veiligheidsregio? Het antwoord is eenvoudig: kijk naar je analyse.

Communicatieadvies voor scholen

Communicatieadvies voor scholen

Het kabinet heeft besloten om scholen en kinderdagverblijven tot en met 6 april te sluiten. Dit betekent dat het grootste deel van de leerlingen tot dat moment geen les meer krijgt.

Met ‘Blauw-Blauw’ rijden door de OvD-Bz?

Met ‘Blauw-Blauw’ rijden door de OvD-Bz?

De Officier van Dienst Bevolkingszorg heeft een onontbeerlijke rol in de rampenbestrijding of crisisbeheersing. Dat staat wel vast. Maar moet deze OvD ook met optische en geluidssignalen kunnen rijden? En in wat voor soort of kleur voertuig?

Tien tips voor jouw omgevingsanalyse

Tien tips voor jouw omgevingsanalyse

Het maken van een sterke omgevingsanalyse blijft een mooie en soms lastige klus. Hoge tijdsdruk, veel data en continu keuzes maken. Tijdens onze opleidingen zien we vaak dezelfde vragen en uitdagingen. Daar hebben we er tien van uitgewerkt, inclusief tips!

2019: Het jaar van de bevoegdheden…?

2019: Het jaar van de bevoegdheden…?

Tijdens opleidingen, trainingen en oefeningen komt het onderwerp over bevoegdheden, steeds vaker aan de orde. Waar je eerst nog als eens hoorde dat het er niet toe doet wie nou welke bevoegdheden heeft, als iedereen maar doet wat gezegd wordt dan komt het goed, is er nu een ommezwaai naar wie is verantwoordelijk.

Wat kan Instagram's nieuwe functie

Wat kan Instagram's nieuwe functie "IGTV" betekenen voor crisiscommunicatie?

Op 20 juni kwam Instagram met een nieuwe functie: IGTV. Een nieuwe functie om interactieve video's te delen. Natuurlijk kenden we de Insta Stories (filmpjes van max. 15 seconden) al, maar op IGTV kun je langere filmpjes, lees: programma’s, uitzenden. In deze blog eerst een kort overzicht van wat IGTV is en kan en daarna natuurlijk de analyse: zijn er voordelen voor crisiscommunicatie?

Gecertificeerd onderwijs, hoe gaat dat in zijn werk?

Gecertificeerd onderwijs, hoe gaat dat in zijn werk?

Vol enthousiasme hebben we de afgelopen jaren verschillende V&R opleidingen ontwikkeld. Opleidingen, met als uitgangspunt de landelijke kwalificatieprofielen, maar met de specifieke V&R saus: vol praktijkcases, interactief en competentiegericht. De opleidingen hebben we ontwikkeld samen met collega’s uit het veld en ook de feedback van deelnemers nemen we continu mee om de producten nog beter te maken. We staan dus helemaal achter onze opleidingen, deze zijn top!

Crisiscommunicatie begint in vredestijd: 8 zaken die je kunt voorbereiden

Crisiscommunicatie begint in vredestijd: 8 zaken die je kunt voorbereiden

Organisaties zien steeds vaker het belang van crisiscommunicatie. Er komt een moment dat je middenin een crisis zit. En dan is het fijn als je bepaalde zaken al geregeld hebt of op de plank hebt liggen. Maar wat kan je dan allemaal voorbereiden op het gebied van crisiscommunicatie? Een hoop!

7 vragen die je jouw organisatie moet stellen voordat je aan de slag gaat met crisismanagement

7 vragen die je jouw organisatie moet stellen voordat je aan de slag gaat met crisismanagement

De lekkage en brand bij de Shell in Rotterdam, een dodelijk ongeluk met de kermisattractie in Ohio en het kraanincident in de gemeente Alphen aan den Rijn. Drie incidenten waar, naast de overheid, ook organisaties betrokken zijn. De media haalt steeds vaker verhaal bij de getroffen organisaties. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat is er aan de veiligheid gedaan? En wat gaat de organisatie nu doen?

Leren van elkaar, logisch toch?

Leren van elkaar, logisch toch?

Het wiel opnieuw uitvinden, daar zijn we goed in. Soms onbewust omdat je niet weet dat anderen met hetzelfde bezig zijn. Soms bewust, omdat je een statement wil maken, de organisatie wil profileren of geen kopie gedrag wil vertonen. En toch is het handig als je bewust bent van het feit dat er al zo ontzettend veel mooie tools zijn ontwikkeld.

Een nieuw referentiekader, wat betekent dat voor bevolkingszorg?

Een nieuw referentiekader, wat betekent dat voor bevolkingszorg?

In 2009 is een ‘Referentiekader Regionaal Crisisplan’ (RRCP) ontwikkeld, welke in december 2016 geactualiseerd en opnieuw vastgesteld is door de Raad van Directeuren. Ook Bevolkingszorg wordt in het referentiekader benoemd. Wat is Bevolkingszorg? Met de term ‘Bevolkingszorg’ bedoelen we de (wettelijke) taken die de gemeente heeft toegewezen gekregen binnen de rampenbestrijdingsorganisatie...

Verbinden of verharden?

Verbinden of verharden?

Tijdens het jubileum debat van Logeion begin dit jaar, waarin polarisatie centraal stond, bleef ons vooral bij dat wij als communicatieadviseurs een gewetensfunctie hebben. Binnen de wereld van crisiscommunicatie waarin we actief zijn, vroegen wij ons af of we in staat zijn om deze gewetensfunctie naar behoren uit te voeren. Zijn we als communicatieadviseur van de burgemeester of andere bestuurder in crisistijd in staat om hem of haar ferm tegen te spreken als hij/zij iets wil doen dat alleen bijdraagt aan de eigen reputatie? Of buigen we dan mee?

How to: Snap Map en Instagram Stories gebruiken bij omgevingsanalyse

How to: Snap Map en Instagram Stories gebruiken bij omgevingsanalyse

Als omgevingsanalist beschik je over een (digitale) wereld aan informatie. Niet alleen tijdens een crisis, maar ook in vredestijd. Bijna alle social media zijn meetbaar, vindbaar en geven een helder beeld van het humeur in de buitenwereld. Maar, Snapchat en Instagram Stories waren twee bronnen waar ik als omgevingsanalist wat minder mee kon. Kon, inderdaad. Je kunt beide kanalen namelijk vanaf heden ook meenemen in je omgevingsanalyse.

Omgaan met fake nieuws: 3 tips

Omgaan met fake nieuws: 3 tips

‘Fake nieuws’ is een onderwerp waar we steeds meer over horen en lezen. Toch is het niet iets nieuws. Roddels en geruchten zijn van alle tijden. Of er nu vroeger over je geroddeld werd op het schoolplein of dat onder collega’s druk gespeculeerd wordt, vrijwel iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. Dat ‘fake nieuws’ de laatste tijd zo’n hot topic is heeft volgens sommige crisiscommunicatie-experts te maken met de crisis binnen het medialandschap. Nieuwsredacties ervaren grote concurrentie van de snelheid van sociale media, amateur journalisten (o.a. via periscope, blogs, vlogs e.d.) en mensen die niets met de media te maken willen hebben.

Noodverordening? Nee!

Noodverordening? Nee!

De laatste tijd is het woord ‘noodverordening’ bijna dagelijks in het nieuws. De keuzes die gemeenten moeten maken in crisistijd, maakt dat op deze momenten te pas en te onpas naar het middel noodverordening wordt...

Help, ik wil structuur in mijn overleg!

Help, ik wil structuur in mijn overleg!

Tijdens crisissituaties is het van belang dat je als team snel besluiten kunt nemen. De vergadermethodiek BOB (Beeld, Oordeel, Besluit) kan hierbij helpen. Bij vrijwel iedere training die wij geven besteden we aandacht aan deze methodiek. Structuur in het overleg voorkomt een Poolse Landdag en zorgt ervoor dat we snel to the point komen. Hierbij is niet alleen de voorzitter aan zet, maar het hele team.

Een crisis, wat nu?!

Een crisis, wat nu?!

“Oke, de stof is helder, maar als er wat gebeurt, wat moet ik dan als eerste doen? En wat doe ik gedurende de tijd dat ik nog geen concrete opdrachten heb ontvangen?” Dit zijn de meest gestelde vragen tijdens trainingen.

Een systeemtest... Is meten ook weten?

Een systeemtest... Is meten ook weten?

Afgelopen week sprak ik met iemand over de systeemtest. Tijdens het gesprek kregen we het vergelijkende beeld van "temperaturen". Net als bij temperaturen willen we door middel van de systeemtest een signaal meten, we noemen dat de "staat van de rampenbestrijding". Het instrumentarium is duidelijk, een systeemtest, de thermometer. Het referentiekader om te meten is het toetsingskader, de temperatuur in graden Celsius. 

Gezond boeren verstand

Gezond boeren verstand

Tijdens alle trainingen die ik geef besef ik dat de materie die door mij wordt uitgelegd, niet alledaags is. Deelnemers geven dit ook vaak aan: “We zijn er te weinig mee bezig, waardoor we de stof weer snel vergeten”. Ik geef dan mee dat handelen tijdens een incident....

Weerstand in crisistijd

Weerstand in crisistijd

Als ik trainingen geef aan communicatieadviseurs van crisisteams, behandel ik ook altijd het onderwerp ‘omgaan met weerstand’. Iets waar je als adviseur mee te maken kunt krijgen en ik denk dat velen van jullie dit ook best herkennen.

Aanslagen in Frankrijk en Duitsland: wat als dit in jouw gemeente gebeurt?

Aanslagen in Frankrijk en Duitsland: wat als dit in jouw gemeente gebeurt?

De afgelopen weken zijn verschillende steden in Europa opgeschrikt door aanslagen. De gebeurtenissen in Nice tijdens de nationale feestdag (quatorze juillet), een...

Leerpad Nazorg online

Leerpad Nazorg online

Ons leerpad Nazorg bevat verschillende modules die aansluiten op het leerdoel. De modules kennen diverse lesvormen en leermiddelen en kunnen aangeboden worden op de volgende niveaus: functie, team, organisatie, individueel, kennis en vaardigheden.

Chirurgisch uitsnijden van Nazorg binnen crisisbeheersing in Nederland

Chirurgisch uitsnijden van Nazorg binnen crisisbeheersing in Nederland

We moeten de handschoen oppakken. Het is nodig. Het is 2016. Laten we gaan zorgen voor (meer) bewustwording, eigenaarschap ​(toewijzen van rollen, taken, verantwoordelijkheden, inclusief de rol van de getroffene/cliënt) en het verwachtingenmanagement verstevigen.

De samenwerking tussen de voorzitter en de bordschrijver

De samenwerking tussen de voorzitter en de bordschrijver

Bij een crisis of ramp zijn meerdere samenwerkingsverbanden essentieel. De samenwerking tussen voorzitter, verslaglegger en diegene die over de laatste informatie beschikt is ontzettend belangrijk. Ze zijn voor elkaar een steun tijdens de vergaderingen, die kort en...

Social media in crisistijd

Social media in crisistijd

Artikelen, onderzoeken, scripties... Er is al zoveel over geschreven: social media in crisistijd. Wat doe je als bedrijf met je twitteraccount als je in zwaar weer zit? Gebruik je als gemeente bij een grote brand je facebookaccount om je informatie te verspreiden (als je die al hebt!)?

Het 'leerpad zorg': de Crisiscoördinator Caresector

Het 'leerpad zorg': de Crisiscoördinator Caresector

“Leerzaam en goed te gebruiken in de voorbereidingen te komen tot een crisisteam. Aangewend om het zorgcontinuïteitsplan bij te werken. Echt heel leerzaam om te ervaren wat er nu op je af komt. Realistisch.”

'Informatiemanagement: de schijf van 6...'

'Informatiemanagement: de schijf van 6...'

Je wordt gebeld: er is iets aan de hand, of jij als informatiecoördinator naar het gemeentehuis wilt komen. Je rijdt naar het gemeentehuis, richt je werkplek in, maar dan…

''Zonder data ben je gewoon een persoon met een mening''

''Zonder data ben je gewoon een persoon met een mening''

Eerder dit jaar kreeg ik van Tim van Achte de volgende uitspraak van datawetenschapper W. Edwards Deming doorgestuurd: “Without data you’re just another person with an opinion”. Een passende uitspraak in de wereld van (crisis)communicatie en (crisis)management, want een goede omgevingsanalyse is...

‘Rare jongens, die juristen’

‘Rare jongens, die juristen’

‘Rare jongens, die juristen’. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen; ik behoor enerzijds namelijk zelf tot deze groep en ik gok het er maar op dat juristen ook gevoel voor humor hebben (toch?).

The Golden Triangle

The Golden Triangle

Bij een crisis of ramp zijn meerdere samenwerkingsverbanden essentieel. Afgelopen maanden hebben wij één samenwerkingsverband veel naar voren zien komen. De samenwerking tussen voorzitter, verslaglegger en diegene die over de laatste informatie beschikt.

Bed, bad en brood voor 72 uur, simpel toch?

Bed, bad en brood voor 72 uur, simpel toch?

In alle gemeenten is de opvang van vluchtelingen een actueel vraagstuk. Grote groepen vluchtelingen trekken van locatie naar locatie om 72 uur opgevangen te worden. Verschillende burgemeesters hebben...

Netwerken!

Netwerken!

'We gaan gezellig netwerken'! Dat is meestal niet wat ik als eerste te horen krijg tijdens trainingen. Als ik om me heen vraag of mensen weleens netwerken, dan krijg ik vaak...

Kennisbank...

Kennisbank...

Meestal als ik blog, schrijf ik over de mooie elementen van mijn werk. Gewoon, omdat positief zijn en blijven soms best een lastig ding kan zijn. Ik merk dit ook...